Press "Enter" to skip to content

22 exemples de manipulació a TVE amb la informació sobre Catalunya i el referèndum

El Consell d’Informatius de TVE ha publicat un dur i detallat informe de 72 pàgines en què carreguen contra la cobertura que ha dut a terme la cadena pública durant la crisi a Catalunya.

L’informe desgrana, programa a programa, els diferents exemples de manipulació a La 1 de TVE i el Canal 24 hores i denuncia la inexistència d’una cobertura especial informativa a diferència d’altres cadenes.

El Consell d’Informatius torna a demanar per tot això el cessament del director dels Serveis Informatius de TVE, José Antonio Álvarez Gundín, i de tot el seu equip directiu, i sol·licita, com una “qüestió urgent i de pura supervivència” que el Congrés faci efectiva “com més aviat millor” la modificació de la llei de RTVE per l’elecció del president i els consellers a RTVE.

Aquests són alguns dels exemples de manipulació que es detallen en l’anàlisi realitzada pels professionals de TVE:

1-O – El dia de la votació

“Els espectadors de la primera cadena de la televisió pública van buscar sense èxit especials informatius on els expliquessin el que estava passant, en un moment especialment crític del procés sobiranista i l’interès és inqüestionable des de tots els punts de vista, però especialment, des del periodístic “, recull l’informe.

Telediario de les 15.00

1. Sense declaracions dels organitzadors de l’1-O en els titulars. L’informe assenyala que en la salutació de tots dos presentadors, el primer titular és per la reacció del Govern, concretament de la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría que afirma en un total que no hi ha hagut cap referèndum a Catalunya. Tampoc hi ha cap titular amb opinions o declaracions dels organitzadors de la convocatòria de l’1-O.

2. Imatges de gent votant al carrer procedent d’un mòbil. El rètol és: “Algunes persones han votat amb les urnes a terra i sense passar per cap registre”. No s’especifica la font de les imatges ni el lloc on van ser preses.

El Consell va rebre una carta d’un professor de periodisme de Barcelona que alerta que el vídeo podria ser un muntatge.

“Creiem que es tracta d’un vídeo procedent de les xarxes socials, que viralizó a Twitter un militant de Noves Generacions de Cabra (Còrdova). Si s’escolta amb atenció el vídeo original gravat amb un telèfon mòbil se sent una veu que diu:” fes veure que votes “”, escriu el professor.

El CDI traslladar aquests dubtes al director dels informatius del Telenotícies sense que rebessin cap resposta.

L’informe conclou que “els Telenotícies d’aquest dia van vulnerar l’Estatut d’Informació de la Corporació RTVE i el Manual d’Estil que obliga a identificar les informacions per garantir el rigor, en emetre imatges domèstiques o gravades amb mòbils sense citar la seva procedència”.

3. Subtítols inventats de Jordi Turull. En l’informatiu es recullen unes declaracions del portaveu de la Generalitat, Jordi Turull en què el subtitulat i la declaració original no es correspon.

El que diu Turull: “Hi haurà un sistema per consultar el cens universal i validar que ningú hagi votat anteriorment”.

El que tradueix i subtitula el TD: “Hem desenvolupat un sistema perquè puguin votar en qualsevol punt de votació que trobin obert”.

4. Sense declaracions de ciutadans que van acudir a votar. Durant el TD es inclouen sis totals de persones que per una o altra raó no se senten implicades en la convocatòria del referèndum. Cap, a aquesta altura del telenotícies, minut 21, de ciutadans que van acudir als centres per votar a favor, en contra o en blanc.

5. Manifestacions sense ultres. El Telediario connecta en directe des de la porta del Sol de Madrid per explicar que aquell matí hi va haver dues manifestacions en contra del referèndum de l’1-O i per la unitat de
Espanya. No s’esmenta en cap moment que en aquesta concentració un grup d’ultres va cridar consignes preconstitucionals, cosa que, segons el Consell, és una “vulneració del principi de veracitat”.

Telediario de les 21:00

6. Sense imatges de càrregues policials. El TD2 d’aquest dia arrenca amb un sumari en què no hi ha cap imatge de les càrregues policials que es van produir a les escoles habilitats per a la votació. No es veuran imatges de les càrregues fins al minut 11 de l’informatiu.

“Aquestes imatges van ser portada en mitjans de comunicació de tot el món i ocultar-les vulnera el principi de veracitat i pluralitat a què està obligada la televisió pública”, denuncia el Consell.

7. Peces informatives sobre Catalunya fetes a Madrid. Tant en el TD1 com en el TD2 s’inclouen diferents peces informatives elaborades des de Madrid en lloc de des de la redacció de TVE a Sant Cugat, entre elles les referents als incidents que es van viure durant la jornada.

A l’informe, el CDI conclou que “totes les cròniques dels telenotícies de l’1-O es van elaborar en la redacció central de Madrid, una decisió incomprensible des del punt de vista professional tenint en compte que la informació es generava a Catalunya”.

Sense avanços informatius.

8. No s’emet la declaració de Puigdemont. Després de l’informatiu es va emetre una pel·lícula, Àngels i Dimonis, que es va tallar fins a en tres ocasions per donar diferents declaracions polítiques sense que hi hagués una programació especial. No obstant això, la declaració del president de la Generalitat Carles Puigdemont que s’ha produït a les 22.31 no es va emetre ni a La 1 ni al Canal 24 hores.

“L’envergadura del que estava passant obligava a una planificació prèvia que no va existir en tota la jornada. Tallar la programació, en algun cas sense avís ni presentació prèvia, és un reflex del nivell d’improvisació a què es va arribar aquest diumenge, i que no és propi del primer grup de comunicació a Espanya “, assenyala l’informe.

La noche del 1-O no hubo especial informativo en TVE y se emitió Ángeles y demonios.

Cobertura durant la jornada al Canal 24 Hores.

9. Sense butlletins informatius. El Consell assenyala que durant la jornada “Canal 24 Hores renúncia al seu format habitual d’informatius cada mitja hora per apostar per una barreja de tertúlia amb nombroses connexions, compareixences i entrevistes en directe”, un format que segons l’informe contribueix “a la confusió “informativa durant la jornada.

10. Sense contertulians a favor d’un referèndum. “Entre els 12 convidats que participen a la tertúlia podem trobar opinions que abasten una part de l’espectre ideològic, des antinacionalistes i anti independentistes a catalanistes o defensors d’una via dialogada al conflicte, però no hi ha cap convidat que assumeixi les tesis independentistes, l’oportunitat del referèndum o la necessitat d’un referèndum pactat “, recull l’informe.

11. Gairebé sense imatges dels incidents. “Durant tot el matí les imatges es serveixen amb comptagotes, es retarda la seva emissió i se seleccionen acuradament fins al punt d’obligar els informadors en els directes a comptar amb detall el que passa perquè no s’ofereixen imatges”, assenyala el CDI.

La Nit en 24 hores.

12. El presentador omet en la seva salutació que hi ha hagut ferits. En el “bona nit” amb el qual s’obre el programa, el director i presentador Víctor Arribas hadel 1 d’octubre, fa un resum de tres minuts del que va passar en la jornada sense que s’esmenti al fet que hi va haver ferits.

13. Passivitat dels Mossos. Víctor Arribas afirma que “hi ha hagut des de primera hora passivitat dels Mossos d’Esquadra fins al punt que a aquesta hora de la nit hi ha sis jutjats de Catalunya que estan analitzant l’actuació del cos policial autonòmic de Catalunya”. El Consell denuncia que “no es respecta la presumpció d’innocència en un assumpte que com ell mateix assenyala està sota investigació judicial”.

14. Puigdemont, 22 minuts tard i en plasma. Tot i que Arribas anuncia durant el principi del programa que s’emetrà en directe la programació d’Puigdemont seva declaració només es recull 22 minuts després i amb un total de 25 segons gravat d’una pantalla instal·lada al carrer, a la plaça de Catalunya.

Captura de la emisión de la declaración de Puigdemont en el Canal 24 horas.

15. Sense entrevistats de partits independentistes. Durant el programa, es va entrevistar a representants de Ciutadans, PSC, En comú Podem i PPC. No obstant això, no es va entrevistar a cap portaveu del PdCAT, ERC ni la CUP.

16. Sense tertulians independentistes. Durant el programa hi ha dues taules d’anàlisi amb un total de 8 tertulians. Cap d’ells defensa les tesis independentistes. L’informe detalla algun dels arguments que donen els tertulians que coincideixen a criticar l’actuació de la Generalitat i defensar l’actuació policial. Alguns defensen l’aplicació del 155. El resultat, segons el Consell, “és que no estan presents determinades sensibilitats polítiques, socials i / o ideològiques que representen a una part important de la població a Catalunya i al conjunt d’Espanya”.

2-O – El dia després

Els Esmorzars.

17. Sense contertulians a favor del referèndum. El dia després a l’1-O, el programa de debat Los desayunos de TVE “no va comptar amb cap contertulià que defensés la idea de la independència de Catalunya, el dret a decidir o la idea del referèndum que havia convocat el govern de la Generalitat de Catalunya “.

L’informe demostra amb cites com cap dels contertulians convidats al programa -David Alandete (El País), Lucía Méndez (El Mundo), Agustín Valladolid (Veu Populi), Bieito Rubido (ABC), Leonor Mayor (La Vanguardia), Narcís Michavila (expert en demoscòpia) i Benigno Pendás (President del Centre d’Estudis Polítics i Constitucionals) – van opinar a favor de la independència de Catalunya o el dret a decidir.

3-O Vaga i discurs del rei

Telediario de les 21 hores.

18. Sense notícies de la vaga fins a la meitat del TD. El dimarts 3 d’octubre hi ha una jornada d’aturades a Catalunya per protestar per les càrregues policials que es van produir el dia de la votació. “El telenotícies no desenvolupa com han transcorregut les aturades ni en quin context o amb quin seguiment fins al minut 21”, assenyala el CDI que afegeix que les aturades i la seva impactes “van ser minimitzats”.

19. El discurs del rei. Aquest dia, l’informatiu obre amb el discurs del rei Felip VI sobre la situació a Catalunya, un missatge al que es fa al·lusió diverses vegades al llarg de l’informatiu. El CDI “no entén” que “totes les reaccions que reflecteix en la seva minutat el TD2 provinguin únicament i exclusivament dels partits representats a nivell nacional i que no hi hagi cap veu nacionalista o independentista oferint la seva opinió”.

4-O La resposta de Puigdemont

TD 21 hores.

20. Sense atenció a Puigdemont. 24 hores després de la declaració del rei, Carles Puigdemont realitza una declaració institucional, però en aquesta ocasió no s’aprofita el directe del telenotícies per donar la seva intervenció i quan es connecta amb el discurs es talla per donar pas a diferents informacions.

El Consell denuncia que el missatge del president en una jornada clau “s’ha perdut en la immensitat del minutat” i que a més “no s’ha resumit com en altres ocasions”.

7-O Les manifestacions a TVE

Avanç informatiu 13.30

21. Avanç per informar de manifestació unionista. Malgrat que la cobertura informativa de TVE es caracteritza aquestes jornades per no oferir programació especial, un avanç informatiu informa de la manifestació a favor de la unitat d’Espanya que s’està celebrant a Madrid utilitzant expressions com “no cap ni una agulla” o “concentració multitudinària “.

En l’avanç no s’esmenta que hi ha convocades manifestacions pel diàleg en els diferents ajuntaments d’Espanya.

Telediario 15.00 i 21.00

22. Obertura per a les manifestacions unionistes. Tots dos informatius obren amb la concentració de la plaça de Colón, el mateix dia en què milers de persones també es van concentrar als ajuntaments a favor del diàleg. S’emeten plànols generals de la manifestació a Colón per donar idea que és “multitudinària” i no obstant això, de la concentració a Cibeles només s’emeten imatges a peu de carrer a excepció d’una foto “que és l’única imatge general i aèria que dóna idea de la magnitud de la concentració que es veu durant tot el dia en els informatius de TVE “.

La foto aérea mostrada en el TD

El Consell conclou que “obrir l’avanç informatiu i els dos telediaris amb una manifestació a Madrid que no era l’única, i ni tan sols tenia una magnitud especialment excel·lent sobre una altra que es desenvolupava molt a prop, i donar-li un tractament superior tant en temps com en Així, només pot respondre a una mala pràctica professional “.

Comentaris

Be First to Comment

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.